|
EFTERSYN AF MOTORBLOKKEN. IND - OG
UDVENDIG.
Det er nu Vigtigt, at du lægger mærke til ,
om der er noget der ser forkert ud, eller om der er slået noget af cylindervæggene eller
af køleribberne.
Det kan samtidig være en god ide' at foretage en kontrolmåling af spillerummet mellem
tandhjulene på krumtappen og dynamoen og mellem dynamoen og kamakslen ,så du ved,
om de har været korrekt monteret (se afsnittet om justering af spillerum ved
det forreste leje).
Når du har fået afmonteret kamakselhuset, topstykket, bundkarret,gearkasse, svinghjul og
dynamo, kan du se ind i selve motoren. De indvendige flader (bortset fra
cylindervæggene)
er malet med en maling, der er oliebestandig og varmefast (emaljelak), f.eks.
Dyrotol emalje 56000.
Hvis en eller flere af plejlstængerne er gået i stykker, er det vigtigt, at du finder ud
af årsagen til fejlen. som en tommelfingerregel kan du normalt gå ud fra, at hvis alle 4
plejlstænger er gået har der været et smøreproblem, evt.
manglende olie eller en defekt
oliepumpe. Hvis der kun er gået 2,
som sidder ved siden af hinanden,
er det sandsynligvis oliedysen, der er tilstoppet. Se efter at dysehullet er rundt. Hvis
det ikke er tilfældet, vil olien komme ind i en vifte og derfor ikke ramme det
Modsvarende hul i krumtappens
Slag. Hvis der kun er gået 1 plejlstang, er der grund til at tro at der "bare"
er kørt lidt vel livligt.
|
|