aksel ikke komme på plads senere.
Hvis koblingen ikke er helt centreret med det samme, kan du slå den forsigtigt på plads indenfor et par 1/10 mm vandret og lodret ved at slå påkanten med en gummihammer.
         
Nu skal du undersøge, om det er muligt at koble ud ved at trykke den inderste plade i bund med en skruetrækker - pladen skal kunne gå i bund
hele vejen rundt, ellers vil koblingen ikke virke!
         
Så sættes der nye skruer i. Skruerne spændes ekstra godt fast ved, at du spænder med en svensknøgle på skruetrækkerens øverste, firkantede del af klingen.
         
Skruerne sikres ved, at du slår en kørnerprik ved hver enkelt skrues kærv, således at du får slået noget af materialet fra koblingspladen ind i
kærven, og skruen derved låses.
         
Hvis en af skruerne går løs under kørsel, vil den gå ud og slå olierøret til gearkassen over.
         
Nu vender du krumtappen og monterer et C2-leje i den forreste ende. Som før nævnt er det vigtigt, at der ikke er ret meget endeslør her.
         
Du skal herefter undersøge, om tandhjulet (takthjulet), der sidder på krumtappen foran kuglelejet, en i orden. Pas på, at det ikke er revnet i godset ved falsen til noten. Disse tandhjul er vanskelige at skaffe, så pas på dit, hvis det er OK.
         
Tandhjulsspillerurnmet kan kun justeres to steder i motoren - det ene sted er her, hvor der skal lægges skiver (shims) i forskellig tykkelse mellem lejet og tandhjulet, for at der kan

SIDE 23

INDHOLD.

SIDE 25

være det rigtige mellemrum mellem tænderne på dette tandhjul og tænderne på dynamoens nederste tandhjul.
         
Det andet sted, hvor der skal justeres, er ved dynamoens øverste tandhjul.
         
Du kan risikere, at du skal på- og afmontere takthjulet flere gange, før spillerummet mellem tænderne er korrekt.
         
Start med at lægge en tyk skive på 2/10 mm på efter lejet (en tynd skive måler 5/100 mm).
Smør lidt olie på krumtapenden; sæt noten på plads; varm takthjulet op og sæt det på plads.
Vær parat til at slå takthjulet helt på plads med et rørstykke, der bærer inde på takthjulets flade.
         
JUSTERING AF SPILLERUM VED DET FORRESTE LEJE
         
Krumtappen med svinghjul og kobling samt tandhjul monteres i motorblokken med begge lejefald tilspændt. Dynamoen er også monteret med et par bolte.
         
Stil dynamoens tandhjul for neden sådan, at en tand står lige præcis midt i mellem 2 tænder på krumtappens tandhjul (takthjulet).
         
Spænd så med en skruetvinge på koblingspladen og den bageste lejefaldsrunding sådan, at krumtappen presses fremad mod dynamoens tandhjul.
Dette svarer til, at koblingen er aktiveret.
         
Der skal være 2/lo mm "slør" ,når

TOP

SIDE 25

SIDE 23

Mc Nimbus

Side 24