|
FORORD
Du står med en motor og ved ikke, hvilken stand den er i. Du beslutter derfor at skille
den ad og undersøge den nærmere.
Før adskillelsen bør du fortage en kompressionsprøve for at finde ud af motorens og
topstykkets tilstand. Prøven fortages med slukket motor ved at kickstarteren trædes
rundt, mens hver cylinder afprøves.
En kompressionsprøve skal helst vise det samme på alle 4 cylindre. Normaltrykket skal
ligge mellem 4 og 5 kg /cm2 ved en god motorstand afhængig af hvilken slags stempler ,
der er i. Det vigtigste er , at trykket er ens på alle cylindre. Hvis trykket er meget
lavere , d.v.s. under 3,0,så er kompressionen for dårlig, og motoren skal bores
(evt.bare nye stempelringe).
Hvis der er høj kompression på 2 eller 3 cylindre men lav på de(n) sidste , må du gå
fra , at der er tale om en topstykkefejl, idet cylindrene normalt slides lige meget. Hvis
du beslutter at renovere topstykket , skal du i hvert fald også undersøge motorens
tilstand og i der mindste sætte nye stempelringe i.
******
Når du går i gang med adskillelsen , er det vigtigt, at du ikke bruger vold ved dit
forsøg på at få de enkelte bolte og møtrikker løsnet. Hvis du kommer ud for noget ,
der ikke vil, som du vil , så tag en pause og tænk dig om.
Fastgroede bolte/møtrikker kan ofte løsnes ved brug af et af de almindelige,
gennemtrængende oliespraymidler, der kan fås på tankstationer. Man kan evt. også
forsigtig prøve at varme
bolten med en lille gasbrænder
******
|
|