|
med et tilbageløb af olien gennem et
"afløb" i bunden af gearkassen.
Gearkassen findes i 2 typer:
1. Den gamle type med etpunktsudløserarm. Denne type er samlet med bolte.
2. Den nye type med 2punktsudløserarm. Den er samlet med skruer.
For begge typer gælder, at gearkassens bøsninger ikke får tilført olie, når motoren
(og oliepumpen) er standset. Det betyder, at du ved bugsering af Nimbus'en er nødt til at
afmontere
kardanakslen forinden! Der kan være 3 årsager til, at gearet "går ud af
gear":
1. Forkert justering af fodgearet.
2. Slidte gribeklør.
3. Slidt skydeaksel.
De to sidste årsager kræver adskillelse af gearkassen, hvis du ønsker en ordentlig
reparation. Du kan dog løse problemet med en slidt skydeaksel midlertidigt ved at forøge
fjedertrykket på kuglen, der holder gearet i låsehakkene på skydeakslen.
Ved adskillelse af den nyeste model af gearkassen kan du - hvis skruerne binder - slå på
enden af skruetrækkeren med en hammer. Skruen vil så
ofte løsnes.
Ved adskillelse, og i øvrigt må du kun spænde gearkassen fast ved at spænde på
gearakslen, Der er hærdet. Det er desuden bedst at sætte nogle stykker kobberplade over
skruestikkens kæber, idet du på denne måde spænder mere skånsomt på tingene!
Når du har taget skruerne ud og har afmonteret
|
|