|
EFTERSYN AF OLIEPUMPEN
Afmonter dækslet på oliepumpen - her skal der være fjederskiver!
Se efter, om de 2 tandhjul har lavet mærker på dækslets inderside. Hvis det er
tilfældet, så skal dækslet slibes plant igen. Brug f. eks. smergellærred 180 eller
vandslibningspapir.
Tandhjulenes tænder må ikke have større spillerum end 2/10 mm, da de ellers ikke kan
pumpe tilstrækkelig olie op. Et nyt sæt tandhjul koster
Ca. 300kr. + moms (tandhjulene er ved at blive en mangelvare).
Hvis tænderne er gode nok, skal du se efter, om falsen på den lange aksel er slidt
skæv. Det er her trækket overføres fra dynamoakslen. Det er muligt at svejse nyt
materiale på igen med en
autogenbrænder. Falsen skal bagefter slibes til så den passer i målene til
dynamoakslen.
Undersøg herefter om pumpehusets flade også er plan, da både dækslet og pumpehuset
skal passe 100 % sammen. Der må ikke bruges flydende pakning her, da pakmassen let løber
ned i oliefremløbsrøret og stopper dette med den virkning, at både plejlstænger og
krumtapslejer går!
Du skal ikke rette på de to planer (pumpehusets og dækslets), før du har undersøgt, om
der skal isættes nye tandhjul, da nye tandhjul kan være
lidt tykkere i godset, og pasningen
skal ske efter de nye tandhjuls mål.
De to tandhjul må højst ligge 1/10mm under pumpehusets plan
|
|